In aceasta postare si in cele urmatoare voi impartasi cititorilor interesati sa afle cat mai multe sfaturi de suflet izvorate din intelepciunea marelui duhovnic Arhimandritul Teofil Paraian unele subiecte pe care dansul le-a cercetat din punct de vedere duhovnicesc din perspectiva ortodoxa pe care parintele momah si-a insusit-o si a practicat-o cu mare bucurie si sarguinta in toata viata sa.
Dansul vorbeste liber din propria sa experienta de viata ca ucenic in manastire, apoi monah si in cele din urma duhovnicul mult indragit de atatia credinciosi. Deci cu atat mai pretioase sunt sfaturile sale pe care le oferea cu atata dragoste tuturor, si tinerilor in special.
Cristina David
Învatatura (I)
1.
Sfântul Antonie cel Mare a primit îndrumarea aceasta: sa împleteasca rugaciunea
cu munca. Nu i s-a spus câta rugaciune sa faca, nu i s-a spus câta munca sa
presteze, dar i s-a spus sa nu se bazeze numai pe rugaciune si sa nu se bazeze
numai pe munca, ci sa împleteasca munca cu rugaciunea. Aceasta este, de fapt,
directiva esentiala din Pateric. Chiar daca se gasesc dupa aceea în Pateric si
multe afirmatii în întelesul acesta, ca sa se înmulteasca rugaciunea, totusi,
în principal, îndemnul Patericului este sa împletesti munca cu rugaciunea. Sa
nu te ti numai de munca, ci, cel mai bine, este sa faci si din munca o
rugaciune. Am zis ca munca este rugaciunea mâinilor. Sa dai valoare de
mântuire, valoare ducatoare la mântuire, muncii pe care o prestezi, pe care si
prin care te disciplinezi launtric.
Munca îl
disciplineaza pe om si în întelesul ca îi îngusteaza cumva orizontul de preocupari
si îi da posibilitatea sa se concentreze, sa iasa din împrastiere. Acesta este
rezultatul muncii.
2.
Dumnezeu mi-a dat putere, eu trebuie sa lucrez cu puterea pe care mi-a dat-o
Dumnezeu. Daca nu lucrez cu puterea pe care mi-a dat-o Dumnezeu, înseamna ca nu
Îi dau lui Dumnezeu ceea ce mi-a dat El, nu ma angajez prin munca pe care o pot
face pentru Dumnezeu. Asa au gândit Parintii cei duhovnicesti despre munca.
3.
La rugaciune ne aratam cine suntem noi din punct de vedere al raportului cu
Dumnezeu. Daca ne intereseaza sau nu ne intereseaza Dumnezeu. Daca ne
intereseaza sau nu ne intereseaza linistea sufletului. Daca ne intereseaza sau
nu ne intereseaza adunarea, concentrarea. Daca ne intereseaza sau nu ne
intereseaza cele pe care le cerem de la Dumnezeu. În Pateric se spune ca este
necesar ca rugaciunea sa fie unita cu faptele, adica lucrurile pe care le cerem
de la Dumnezeu sa le urmarim si cu fapta. Adica, traim o viata de nepasare si
apoi sa cerem de la Dumnezeu niste lucruri pe care le-am vrea, dar pe care,
într-un fel, am putea sa le câstigam si noi însine.
Învatam din Pateric
un lucru foarte important: sa ne ferim noi însine de pricinile relelor si apoi
sa cerem ajutor de la Dumnezeu pentru ce nu putem face noi.
5.
Zic eu catre un tânar: “Sa te duci de acuma încolo la biserica,
duminica”. Zice: “Parinte, daca ziceti dumneavoastra ma duc, dar
dumneavoastra nici nu stiti ce duc eu în mintea mea când ma duc în biserica,
câte spurcaciuni duc eu în minte în biserica”. Si i-am zis: “Cu
ele tot du-te la biserica, pentru ca, daca nu te duci la biserica, nu te poate
ajuta cineva în afara de Biserica. Daca te duci în biserica faci dovada
înaintea lui Dumnezeu si înaintea ta ca te vrei mai bun si vrei sa scapi de
rele, dar ca sa te scapi de cele de demult trebuie sa nu mai adaugi altele în
vremea asta. Si atunci scapi de rautati.”
6. Aceia
care aveti copii trebuie sa va lasati dupa copi, nu copiii dupa voi, la masura
voastra. Se zice ca niciodata nu poti sa ceri unui copil sa mearga la acelasi
pas cu un om mare. Un copil are pas de copil. Daca vrei sa mergi cu el, trebuie
sa-i întelegi neputinta lui; nu-i ceri niste lucruri pe care nici tu nu le-ai
facut când erai copil si nici nu le-ai putut face.
7. Împartasirea
la vremea rugaciunii se poate preveni numai prin silinta de a fi neîmprastiat
si când nu-i rugaciune. În Pateric se zice: “Calugarul care se roaga
numai când se roaga, acela nicidecum nu se roaga”.
Omul nu trebuie sa
astepte rugaciunea ca sa nu se-mprastie, ar trebui sa nu se împrastie nici când
nu-i rugaciune. Împartasirea e o chestiune care tine, în general, de viata
omului. Mintea omului este în asa fel facuta, încât sa nu stea la un singur
lucru, statornica numai la un singur lucru. În acelasi timp poti sa te gândesti
si la altceva, sa ai si alta impresie decât cea principala si, în cazul acesta,
important este sa te concentrezi pe cuvintele pe care le spui si sa nu te
sperii daca se întâmpla si altceva (faptul, de exemplu, ca-ti vin gânduri care
te împrastie nu trebuie sa te preocupe decât în întelesul acesta – ca sa fii
mai silitor, pentru a se împutina gândurile).
8.
Sporirea noastra duhovniceasca depinde si de noi si de duhovnic. De multe roi
depinde mai mult de noi decât de duhovnic, pentru ca pe duhovnic îl întâlnim
mai rar, dar cu noi ne-ntâlnim în toata ziua, în toata clipa. Depinde de noi,
de râvna noastra, de dorinta noastra de îmbunatatire, de hotarârea noastre
pentru a fi în legatura cu Dumnezeu, de reprosurile pe care mi le facem pentru
întrebari, pentru neîmpliniri…
9.
Ce putem face atunci când nu mai putem face diferenta dintre un lucru rau sau
bun? Sa întrebam pe cei care au constiinta superioara noua.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu